Amfipoli News: ΔΕΟΣ: Πανέμορφα ψηφιδωτά αποκαλύφθηκαν σήμερα στον Τύμβο!

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

ΔΕΟΣ: Πανέμορφα ψηφιδωτά αποκαλύφθηκαν σήμερα στον Τύμβο!


Προχωρεί η ανασκαφική έρευνα στον λόφο Καστά Αμφίπολης, από την ΚΗ´ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. 

Συνεχίζεται η σταδιακή αφαίρεση μέρους της επίχωσης, από τον δεύτερο χώρο, πίσω από τις Καρυάτιδες και μέχρι την επιφάνεια του δαπέδου, σε βάθος 6μ. από την θόλο. Κατά την αφαίρεση της επίχωσης αποκαλύφθηκε το μεγαλύτερο τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου, το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια του χώρου δηλαδή, 4,5μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος. (φωτο 1). 

Το ψηφιδωτό είναι κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα, λευκού, μαύρου, γκριζωπού, μπλέ, κόκκινου και κίτρινου χρώματος. Την κεντρική παράσταση περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους 0,60μ.,το οποίο συντίθεται από διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα (φωτο 2). Το φόντο της παράστασης είναι σε αποχρώσεις γκρί-μπλέ. 











Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, (φωτο 3), το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι (φωτο 4). Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο (φωτο 5). Η σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά. 










































Η παράσταση διακρίνεται για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο των μορφών, όσο και των αλόγων, όπως και για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου, διαμέτρου 0,80μ. Ωστόσο, πολλά μέρη από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες μέρες θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και αποκατάστασής του, προκειμένου να συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η συνολική εικόνα της παράστασης. 

Το ψηφιδωτό δάπεδο, ανατολικά και δυτικά, δεν έχει αποκαλυφθεί στο σύνολό του, καθώς η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στα τμήματα αυτά. Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα. Στα βόρεια του δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του, (φωτο 6,7). 
















































Επίσης, εντοπίστηκαν, ακριβώς κάτω από το θύρωμα, προς το εσωτερικό του τρίτου χώρου, δύο ακόμη τμήματα από τα μαρμάρινα θυρόφυλλα.






Διαβάστε επίσης:



22 σχόλια :

  1. Ο Νέαρχος είχε γενειάδα...υπάρχουν πίσω αναβάτες;δεν βλέπουμε το δεξί μάτι του γενειοφόρου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Νέαρχος; μάλλον ο Πλούτωνας είναι που αρπάζει την Περσεφόνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο http://www.komvos.edu.gr/mythology/ent2/2_arpages.html

      Διαγραφή
    2. Η Περσεφόνη δεν θα κρατούσε κηρύκειο...

      http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B7%CF%81%CF%8D%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BF

      Διαγραφή
    3. Ο Φίλ - ΙΠΠΟΣ ΙΙ βασιλεύς Μακεδόνων

      Διαγραφή
    4. Η καταστροφή στο ψηφιδωτό προφανώς έχει γίνει από τυμβωρύχους, οι οποίοι ασφαλώς κάτι έψαχναν, μήπως κάποια υπόγεια κρύπτη; Πριν την αποκατάσταση του ψηφιδωτού επομένως, μάλλον πρέπει να γίνει σε βάθος έρευνα στο σημείο καταστροφής.

      Διαγραφή
  3. Το Παγγαίο «Νυσήιον»(Ν.Ζίχνη Σερρών) κατά τον Όμηρο και η αρπαγή της Περσεφόνης .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ο γενειοφόρος απλά οδηγεί την άμαξα..κι αφού προπορεύεται ο Ψυχοπομπός Ερμής άρα θα υπάρχει νεκρός στην άμαξα..ποιος άραγε???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για εικονογραφικό παράλληλο παραπέμπω στην τοιχογραφία της Αρπαγής της Περσεφόνης που βρίσκεται στον λεγόμενο "Τάφο της Περσεφόνης" στη Βεργίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Άδης και Φίλιππος παίζουν. Υπάρχει άραγε κι άλλο πρόσωπο στα δεξιά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ψάχνοντας κάποιος στο διαδίκτυο , διαπιστώνει ότι η αρπαγή της Περσεφόνης ακόμη και στον "τάφο της Περσεφόνης" απεικονίζει τον Πλούτωνα να την έχει αρπάξει με την βια επάνω στο άρμα του. Εδώ διακρίνουμε, σε ότι έχει αποκαλυφτεί μέχρι στιγμής, άντρα γενειοφόρο μόνο του... Επίσης φαίνεται ο Ερμής μπροστά του ως "ψυχοπομπός" που τον οδηγεί με στέφανα στο κεφάλι (τιμημένος νεκρός-ψυχή)... Φυσικά δεν είμαι ειδικός, μιλάω με βάση τι βλέπω εγώ προσωπικά, θα ήθελα να με διορθώσετε αν έχετε κάτι πιο συγκεκριμένο να αντιπαραθέσετε στον συλλογισμό μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Βλέποντας την άμαξα σε προβολή 3/4 ο γενειοφόρος άντρας οδηγός είναι στην άκρη της, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για τον συνοδό ! εάν αυτό είναι σωστό ,τότε ο γενειοφόρος είναι ο Πλούτωνας και ο συνοδός ο νεκρός ,Εύχομαι να είναι αγένειος νέος...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Some rapid considerations:
    https://www.facebook.com/228231573891972/photos/a.328655610516234.70096.228231573891972/738385099543281

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Επιτελους σταματηστε να βγαζετε συμπερασματα περι τυμβωρυχιας κ.τ.λ. Ο ταφος ειναι απειραχτος αλλα μεχρι τωρα δεν εχει μιλησει το μνημειο. Αν εχετε διαβασει το 597 μ.Χ εγινε σεισμος 6.7 της κλιμακας ριχτερ. Ειναι λογικες τετοιες φθορες. Θα επρεπε βεβαια να ξεκινησουν την ανασκαφη και στην δευτερη εισοδο που βρισκεται βορειοδυτικα και δεν εχουν κανει λογο γι´αυτη για να ειμαστε 100% σιγουροι. Εμενα με προβληματιζει οτι μας σερβιρουν τα νεα οπως θελουν αυτοι γιατι αποκλειεται να μην εσκαψαν και πιο διπλα απο το γενιοφορο αντρα.... Παντως για το φιλιππο αποκλειεται γιατι εχθες εγινε επισημο οτι ο ανδρονικος ειχε δικιο και ο ταφος ΙΙ των Αιγων ειναι του φιλιππου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Στο τμήμα που αποκαλύφθηκε φαίνεται μόνο ο ένας τροχός του άρματος, υπάρχει επομένως μεγάλο τμήμα της παράστασης πού μένει να αποκαλυφθεί, θα ήταν πραγματικά μοναδική καινοτομία το άλλο πρόσωπο που υπάρχει εκεί κάτω από τον όγκο των χωμάτων να μην είναι της Περσεφόνης. Όλοι θα ευχόμασταν αυτό που εύχεται ο κ. Βάρδας, ας σημειωθεί ωστόσο ότι παραστάσεις της Περσεφόνης βρίσκονται σε ταφικά μνημεία γυναικών. Εξάλλου ποιος ξέρει; ο τύμβος μάλλον μας έχει αποκαλύψει μέχρι στιγμής ελάχιστα από τα μυστικά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το δάφνινο στεφάνι δεν αποκλείει τον Πλούτωνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Στην σύνθεση βλέπουμε τον γενειοφόρο άνδρα με τον στέφανο θεϊκής (?) δόξας να άγει το άρμα με το ένα χέρι ενώ φαίνεται από την κλίση του σώματος και από το τυπικό αρχαιοελληνικό ιμάτιο που κυματίζει προς τα οπίσω να υπάρχει σαφής συνέχεια της κίνησης του άλλου χεριού ! εκτιμώ ότι κρατά ανά χείρας το νεκρό σώμα του επιφανούς νεκρού στην κάθοδο προς τον Άδη ! Φαίνεται μάλλον απίθανο ο γενειοφόρος να είναι ο νεκρός ,λόγο της ασάφειας της μορφής ,εκτιμώ ότι είναι ο Θεός Πλούτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Το κομμάτι που λείπει από το ψηφιδωτό σχηματίζει έναν τέλειο κύκλο. Περίεργο μου φαίνεται! Μήπως κάτι μας κρύβουν; Επίσης, το κενό κομμάτι έχει το ίδιο ακριβώς χρώμα με τα χώματα που είναι δίπλα, σαν να το έχουν σκεπάσει. Αν παρατηρήσει κανείς προσεκτικά, βλέπει ότι αυτό το σημείο είναι λίγο υπερυψωμένο σε σχέση με το υπόλοιπο ψηφιδωτό. Σίγουρα η πληροφόρηση είναι ελεγχόμενη και αποκλείεται να μην έχουν σκάψει δίπλα από το γενειοφόρο άνδρα για να αποκαλύψουν και το υπόλοιπο. Οψόμεθα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Στο κομματι που κρυβουν ειναι ο ενοικος του ταφου μαλλον και απλα θελουν να κρατησουν σε αγωνια τον τηλεθεατη, η μαλλον εχουν παρει εντολη να μην το αποκαλυψουν μεχρι να τελειωσουν οι εργασιες για να μην ειναι ολοι μαζεμενοι στα ποδια τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Yo creo que los arqueólogos ya saben de quien es la tumba!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πραγματικά όλοι είσαστε απίστευτοι γελοιοποιείτε την σοβαρότητα
    της ανασκαφής και την προσπάθεια όλων των ειδικών να φέρουν
    σε πέρας την τεράστια ανασκαφική αρχαιολογική και παγκόσμια Ελληνική
    επιτυχία !!!!
    Ερώτημα ...είστε όλοι….. Έλληνες; Αν ναι αφήστε να μιλήσουν τα
    ευρήματα και οι ειδικοί!!!
    Έλεος…..

    ΑπάντησηΔιαγραφή