Amfipoli News: ΒΡΕΘΗΚΕ η πρώτη ιστορική πηγή που αναφέρει τον Τύμβο της Αμφίπολης! ΟΧΙ Ρωμαϊκός ΟΧΙ επισκέψιμος! Πολύ σημαντικός ο νεκρός!

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

ΒΡΕΘΗΚΕ η πρώτη ιστορική πηγή που αναφέρει τον Τύμβο της Αμφίπολης! ΟΧΙ Ρωμαϊκός ΟΧΙ επισκέψιμος! Πολύ σημαντικός ο νεκρός!


Ο ΤΥΜΒΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΗΓΗ

Ο Έλληνας συγγραφέας και ποιητής Αντίπατρος ο Σιδώνιος, γεννημένος το 280 περίπου π.Χ, κάνει την γνωστή αναφορά του στον λέοντα της Αμφίπολης λέγοντας: "Ειπέ Λέον, φθιμένοιο τίνος τάφον αμφιβέβηκας , βουφάγε; Τις τασ άξιος ην αρετάς;". 
Η μετάφραση είναι η εξής:"Πες, λέοντα, ποιανού τον τάφο φυλάς , εσύ που τρως τα βουβάλια; Ποιος ήταν άξιος των αρετών σου;"
 (Υπενθυμίζεται ότι ο Αντίπατρος ο Σιδώνιος ήταν γνωστός για τον κατάλογο που συνέταξε για τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Μάλιστα λέγεται ότι τα επισκέφτηκε όλα για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι αν άξιζε να συμπεριληφθούν στον κατάλογό του.)  

Τι σχέση όμως μπορεί να έχει η εν λόγω ιστορική αναφορά με τον Τύμβο Καστά;

 Γνωρίζουμε αποδεδειγμένα πλέον ότι ο Λέοντας της Αμφίπολης αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι του Τύμβου Καστα. Με απλά λόγια, η εν λόγω πηγή αποτελεί ουσιαστικά την αρχαιότερη και ίσως μοναδική ιστορική αναφορά που έχει βρεθεί μέχρι στιγμής για το μνημείο της Αμφίπολης (έστω και αν αναφέρεται σε ένα τμήμα του).

 Είναι φυσικό επακόλουθο λοιπόν να μπορούν να εξαχθούν πολύ σημαντικά συμπεράσματα για τον Τύμβο. Αυτά είναι τα εξής:

 1)Το 260-250 π.Χ, δηλαδή εξήντα με εβδομήντα χρόνια μετά από την κατασκευή του τάφου, ήταν άγνωστος ο νεκρός. Γι αυτό και ο Αντίπατρος αναφέρει "φθιμένοιο τίνος τάφον αμφιβέβηκας ".

 2)Τα λίγα χρόνια που μεσολαβούν απο την κατασκευή του τύμβου εως και την συγγραφή του ποιήματος μαρτυρούν οτι ο τάφος σφραγίστηκε από την αρχή, διαφορετικά ο Αντίπατρος δεν θα αναρωτιόταν ποιόν φυλάει ο λέοντας.

 3) Πέραν πάσης αμφιβολίας παύει ο ισχυρισμός ότι το μνημείο ήταν επισκέψιμο, γιατί αν πραγματικά ήταν και πάλι ο Αντίπατρος δεν θα αναρωτιόταν για το ποιος είναι θαμμένος μέσα. Ως εκ τούτου καταρρέουν οι ισχυρισμοί περί ρωμαϊκών μνημείων και περί χρονολόγησής του μεταγενέστερης από αυτήν του τελευταίου τετάρτου του 4ου π.Χ αιώνα. 

 4) Όταν γράφτηκε το ποίημα ο νεκρός του Τύμβου Καστά ήταν ήδη μέσα και μάλιστα σχετικά πρόσφατα ενταφιασμένος. Γιατί να υπήρχε τόσο μεγάλη ανάγκη για μυστικότητα;  Πως κατάφεραν να κρατήσουν μυστικό το όνομα μιας τόσο σημαντικής προσωπικότητας; Εκτιμούμε πως μόνο ο Μ.Αλέξανδρος θα χρειαζόταν τέτοια προστασία. 

 5) "βουφάγε; Τις τασ άξιος ην αρετάς;", η ερώτηση αυτή του Αντίπατρου δείχνει ξεκάθαρα το μέγεθος της προσωπικότητας που είναι θαμμένη στον Τύμβο της Αμφίπολης. Άλλωστε το επιβεβαίωσε και το Υπουργείο στις επίσημες ανακοινώσεις του "Πιθανότατα, πρόκειται για μνημείο αφηρωϊσμένου νεκρού, δηλαδή, θνητού στον οποίον αποδόθηκαν λατρευτικές τιμές από την κοινωνία της εποχής του. Ο νεκρός ήταν εξέχουσα προσωπικότητα, καθώς μόνον έτσι εξηγείται η κατασκευή αυτού του μοναδικού ταφικού συγκροτήματος".
 Κώστας Καραπιπέρης

 Η ομάδα ειδήσεων του amfipolinews.blogspot.gr
Διαβάστε επίσης:



13 σχόλια :

  1. μπραβο σας κυριοι, αυτο δειχνει πολλα, και ειναι η λογικοτερη εξηγηση ακομη και γιατι δεν υπαρχουν εντος κτερισματα. τον νεκρο τον ΕΚΡΥΨΑΝ μεσα εκει, δεν τον εθαψαν. προσωπικη μου αποψη ειναι οτι δεν εμεινε καν δυο χρονια στην βαβυλωνα το αληθινο του σωμα. ειχε ξεκινησει μηνες νωριτερα η μεταφορα του Μ.Α προς την μακεδονια κρυφα και χωρις τιμες. αυτος ισως ειναι κι ο λογος που η ρωξανη βρεθηκε στην αμφιπολη. το μνημειο θα επαιρνε το χαρακτηρα ταφου οταν ο μικρος αλεξανδρος θα επαιρνε την μακεδονια στα χερια του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το θεμα συζητηθηκε στο empedotimos blog στις αρχες Οκτωβριου.

    Το ποιημα του 2ου αιωνα π.Χ. με αναφορα σε λιονταρι ειναι επιταφια επιγραφη του Αντιπατωρα Σιδωνος στον ταφο του Τελευτια. Το αρθρο σας δεν περιλαμβανει το δευτερο μερος της επιγραφης που ειναι η απαντηση στην ερωτηση του πρωτου μερους:

    A. Ειπέ Λέον, φθιμένοιο τίνος τάφον αμφιβέβηκας , βουφάγε; Τις τασ άξιος ην αρετάς;
    B. Υιος Θεοδωροιο Τελευτιας, ος μεγα παντων φερτερος ην, θηρων οσσον εγω κεκριμαι.
    ουχι ματαν εστακα, φερω δε τι συμβολον αλκας ανερος: ην γαρ δη δυσμενεεσσι λεων.

    Δεν εχει σχεση με την Αμφιπολη μαλλον.

    Η πηγη αυτο το βιβλιο:

    http://books.google.com/books?id=LT0aAAAAYAAJ&pg=PA112&lpg=PA112&dq=teleutias+tomb&source=bl&ots=bh6X_METVN&sig=VUsJZRVf5ojnzXoS3IecHDhn0lU&hl=en&sa=X&ei=rl0sVNCfI4TwgwSc7YKgBQ&ved=0CCYQ6AEwAQ#v=onepage&q=teleutias%20tomb&f=false

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι όντως το συγκεκριμένο επίγραμμα συζητήθηκε πολύ σε όλα τα μέσα στις αρχές του Οκτώβρη!! Και εμείς είχαμε σχετική δημοσίευση (http://amfipolinews.blogspot.gr/2014/10/2.html) στις 1 Οκτωβρίου. ΚΑΝΕΙΣ, όμως, και το ΤΟΝΙΖΩ ΚΑΝΕΙΣ, δεν ανέφερε ότι το συγκεκριμένο επίγραμμα αποτελεί την αρχαιότερη και μοναδική μέχρι στιγμής ιστορική ΠΗΓΗ για τον Τύμβο Καστά! Όσον αφορά το αν συνδέεται το επίγραμμα αυτό με τον Λέοντα της Αμφίπολης θα σε παραπέμψω στο Harvard στο παρακάτω Link:
      (http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=wu.89095909818;view=1up;seq=27).

      Διαγραφή
    2. Απο τι συμπερανετε οτι αναφερεται στο τυμβο Καστα; Με τη λογικη σας αυτος που ειναι θαμμενος μεσα ειναι ο Τελευτιας.

      Διαγραφή
    3. Εσύ αυτό από που το συμπεραίνεις? Μίλησε κανείς για τον Τελευτια;
      Αν λοιπόν διαβάσεις το σύγγραμμα του Harvard “The lion monument at Amphipolis, by Oscar Broneer “ στο link που σου έδωσα θα διαπιστώσεις ότι το λιοντάρι της Αμφίπολης συνδέεται άρρηκτα με το συγκεκριμένο επίγραμμα του Αντίπατρου. Συγκεκριμένα από την αρχή κιόλας του βιβλίου (πριν και από το Introduction) κάνει αναφορά στο εν λόγω επίγραμμα.

      Ως εκ τούτου προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα και συνεπαγωγές:

      Α) από το Harvard έχουμε σύνδεση του λιονταριού με το επίγραμμα του Αντίπατρου

      Β) από την μελέτη του κ. Λεφατζή έχουμε σύνδεση του λιονταριού με τον Τύμβο Καστά


      ΥΓ: Αν έχεις κάποια πιο αξιόπιστη ΠΗΓΗ (reference) για το συγκεκριμένο θέμα (και όχι απλά σχόλια στο διαδίκτυο) θα ήταν πολύ γόνιμο να μας την παραθέσεις έτσι ώστε να την λάβουμε υπόψη σε νέα ανάρτησή μας.

      Διαγραφή
    4. Αν προσέχατε θα βλέπατε ότι ο συγγραφέας του βιβλίου “The lion monument at Amphipolis, by Oscar Broneer “ αναφέρει και την πηγη του λογυδρίου Anthologia Palatina VIII, 426 στο οποίο αν ανατρέξετε θα δειτε ολόκληρη την αναφορά (σσ. αλλωστε ο Oscar Broneer δεν το αποκρύπτει αφου βάζει αποσιωποιητικά ... ανάμεσα στους στίχους, και προφανώς οικειοποιείται τον συλλογισμό γιατι ο ιδιος (Oscar Broneer) αναρωτιέται σε ποιον ήταν αφιερωμένο το λιοντάρι). Ειναι το ίδιο αν κάποιος στη σημερινή εποχή για να εκφραστεί χρησιμοποιήσει μια ποιητική έκφραση που αναφέρεται σε άλλον. Την αναφορά του Broneer μπορείτε να τη δειτε στο λινκ που σας δίνω https://dl.dropboxusercontent.com/u/12983712/%CE%A3%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82%20%CE%B1%CF%80%CF%8C%20Epigrammatum_anthologia_palatina.pdf

      Διαγραφή
  3. Η πηγή που ανέφερα στο πρωτο μου σχόλιο δίνει ολόκληρο το επιτάφιο ποίημα από την ανθολογία του Αντίπατρου . Ο δεύτερος στίχος (τον οποίο παραλείπει η μελέτη του Harvard) λέει καθαρά οτι ο νεκρός είναι ο Τελευτίας υιός Θεοδωρου. Διαβάστε εδώ:

    http://books.google.com/books?id=LT0aAAAAYAAJ&pg=PA112&lpg=PA112&dq=teleutias+tomb&source=bl&ots=bh6X_METVN&sig=VUsJZRVf5ojnzXoS3IecHDhn0lU&hl=en&sa=X&ei=rl0sVNCfI4TwgwSc7YKgBQ&ved=0CCYQ6AEwAQ#v=onepage&q=teleutias%20tomb&f=false

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα σ΄όλους.

    Στο site
    http://www.alexanderofmacedon.info/greek/F1gr.htm#succession
    υπάρχει μια πολύ σημαντική αναφορά για την Αμφίπολη (εγώ δεν την έχω ξαναδεί προσωπικά, δηλ. να γίνεται μνεία για αυτή καθ ευατή την πολη συσχετιζόμενη με επιθυμία μετά θάνατον του Μ.Αλεξάνδρου).

    Πιο συγκεκριμένα:
    Ο Διόδωρος μας δίνει κι έναν κατάλογο «των σημαντικότερων και πιο αξιομνημόνευτων» σχεδίων, την υλοποίηση των οποίων θεωρεί ότι ο Αλέξανδρος είχε αναθέσει εγγράφως στον Κρατερό. Μεταξύ αυτών προβλεπόταν η ναυπήγηση 1.000 πλοίων «μεγαλυτέρων από τριήρεις» στη Φοινίκη, Συρία, Κιλικία, και Κύπρο για μία εκστρατεία, που θα υπέτασσε τα παράλια της Μεσογείου από την Καρχηδόνα μέχρι τη Σικελία. Για την υποστήριξη αυτής της εκστρατείας προβλεπόταν η κατασκευή στρατιωτικής οδού σε όλο το μήκος της λιβυκής (βορειοαφρικανικής) ακτής κατά τα πρότυπα των περσικών Βασιλικών Οδών καθώς κι η κατασκευή λιμανιών και νεωρίων, ώστε να διατηρείται η κυριαρχία στις κατακτώμενες περιοχές. Για να συνεχισθεί δε η τακτική των μικτών γάμων, ώστε να δημιουργηθεί νέο έθνος κατοίκων της αυτοκρατορίας, προβλεπόταν η ίδρυση πόλεων καθώς και η μεταφορά πληθυσμών από την Ασία στην Ευρώπη και αντίστροφα. Για να ευχαριστήσει τους θεούς, ο Αλέξανδρος είχε αποφασίσει την κατασκευή 7 πολυτελών ναών κόστους 1.500 ταλάντων έκαστος στη Δήλο, στους Δελφούς, στη Δωδώνη, στο Δίον, στην Αμφίπολη της Ταυροπόλου Αρτέμιδος, στην Κύρνο της Αθηνάς και στο Ίλιον πάλι της Αθηνάς, που έπρεπε να είναι ο λαμπρότερος όλων και ανυπέρβλητος σε κάλλος. Τέλος, για τον Φίλιππο θα κατασκεύαζε τάφο παραπλήσιο της μεγάλης πυραμίδας της Αιγύπτου. Όταν ο Κρατερός τα έθεσε υπόψιν των άλλων εταίρων, αποφασίσθηκε να μην εκτελεσθεί κανένα, λόγω του υψηλού τους κόστους.

    Είναι σίγουρο ότι ΄Τύμβος Καστά είναι ο Ιερός Ναός που είχε παραγγείλει ο Αλέξανδρος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΑΛΗ ΜΟΥ ΦΙΛΗ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ ΕΧΩ.....ΠΟΙΟΣ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΘΑ ΤΟΛΜΟΥΣΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ ΔΙΑΤΑΓΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ;;;;;ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ;;;;ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΚΟΣΤΟΣ;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @tasos kamaras
    Ακριβως!Δεν ξερουμε τι εγινε μετα το θανατο του αλλα θα αξιζε να δουμε αν εγιναν και οι υπολοιποι ναοι που ειχε παραγγειλει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τα σχόλια λοιπόν θα έπρεπε να απαγορεύονται...
    Βλάπτουν σοβαρά τη 'φαντασία’

    ΑπάντησηΔιαγραφή